KAWALAN LAMPU INDUSTRI OTOMOTIF

Pengurkuran Fotometri & Colorimetri Kokpit Kereta
Pengeluaran otomotif menggunakan gaya ciri sendiri sebagai satu cara untuk membezakan kenderaan mereka daripada pertandingan. Gaya luaran adalah banyak dihalang oleh pertimbangan kecekapan tenaga dan peraturan. Hasilnya, pengeluaran otomotif meletakkan lebih penekanan kepada lampu dalaman atas sebab yang mudah: mereka menawarkan pereka dengan lebih kebebasan dan peluang untuk membezakan dan mewujudkan kelebihan daya saingan. Tidak menghairankan, kereta mewah, semakin besar kepelbagaian dan skop skim pencahayaan tersedia. Malah, pencahayaan dalaman telah muncul sebagai alat pemasaran, selain memenuhi keperluan keselamatan, kemudahan dan penampilan.
Ini adalah penting bagi pengerluar kereta untuk dipadankan dengan warna waktu malam panel paparan, terutamanya terletak di dalam modul kokpit, ke keseluruhan skim lampu dalaman. Panel paparan automotif ini termasuk:
  1. Kluster/Panel instrumen
  2. Paparan maklumat
  3. Sentralisai suis lampu belakang (termasuk unit kawalan iklim)
  4. Sistem audio atau sistem maklumat hiburan
instrument panel
Pengukuran optik, yang melibatkan photometri dan colorimetri adalah perlu dengan pengenalan skim pencahayaan dalaman dan penggunaan teknologi lampu baru, contohnya LED dan OLED, serta integrasi paparan digital (contohnya, LCD) ke dalam panel paparan otomotif
Subsistem otomobil kokpit modul
Modul kokpit A biasanya merangkumi Panel instrumen, dan satu atau lebih daripada yang berikut: wire harness, sistem maklumat hiburan, instrumen kluster, kawalan iklim, panel penamat, tiang stereng dan roda stereng.
Jenis panel paparan ini memerlukan pengukuran photometric adalah:
  1. Kluster peralatan kereta
  2. Sentralisasi suis lampu belakang
  3. Paparan maklumat
  4. Audio Kereta
Penggunaan peranti pengukur cahaya dalam Panel paparan otomotif
Apakah pencahayaan parameter yang diukur untuk kepatuhan spesifikasi?
  1. Luminance (kecerahan) dan warna kromatisiti di waktu malam
  2. Keseragamanluminance dan warna kromatisiti di waktu malam
  3. Warna kromatisiti pada masa siang
Kaedah pengukuran titik (spot)
Secara tradisinya, parameter seperti Kluster peralatan kereta dan sentralisasi suis lampu belakang diukur menggunakan kaedah pengukuran spot CS-200 di beberapa mata diskret untuk memeriksa warna dan konsistensi luminance (kecerahan)  dan keseragaman.
Peranti pengukuran titik – peranti pengukur cahaya menggunakan aperture dan kanta objektif untuk megimejkan titik di permukaan pengesan. Jenis instrumen ini mengintegrasikan keseluruhan cahaya dari titik pengukuran ditakrifkan oleh aperture unjuran.
Chromameter CS-200
Chroma Meter CS-200
Speedometer
Contoh 1
Sebagai contoh 1:
Pengukuran titik (spot) ‘ luminance ‘ dan kromatisiti daripada panel speedometer di beberapa titk seperti yang ditunjukkan di sebelah kiri
Sebagai Contoh:
Ukuran ‘ luminance ‘ dan kromatisiti penunjuk merah di beberapa mata seperti yang ditunjukkan di sebelah kanan.
speedometer
Contoh 2
Kaedah pengukuran 2-D (2 Dimensi)
Pengenalan ketepatan tinggi 2D penganalisis warna atau pengimejan Colorimeter menggabungkan penapis XYZ dan CCD resolusi tinggi membolehkan ukuran 2 dimensi yang tepat untuk pengukuran and pengedaran luminance dan  kromatisiti bagi karater yang diterangi daripada panel instrumen kereta, seperti yang ditunjukkan di bawah:
Cockpit RGB Image
Contoh 3 Imej RGB
Cockpit 2
Contoh 4 Paparan Ukuran Luminance Pseudowarna
Seperti yang ditunjukkan dalam paparan di atas, pengagihan ‘ luminance ‘ keseluruhan Panel instrumen telah ditangkap oleh 2D penganalisa warna dan digambarkan oleh paparan pseudocolor. Tampalan biru gelap mewakili kawasan dengan ‘ luminance ‘ yang lebih rendah berbanding dengan kawasan tersebut dengan tompok biru yang lebih ringan. Kawasan ‘ luminance ‘ tertinggi dalam Panel paparan automotif diwakili oleh tampalan kuning.
Keputusan statistik untuk mengesan dan pengukuran titik lumicnance dan kromatisiti dipaparkan dalam senarai, dan tempat boleh diberikan nombor dan label seperti yang ditunjukkan dalam gambar tunjuk diatas.
Purata luminance bentuk berbentuk bebas (contoh, keseluruhan nombor 0 seperti yang ditunjukkan di gambar diatas) juga boleh diukur. Sistem pengukuran 2D ini
membolehkan pengukuran yang cepat, komprehensif serta ukuran efisien, data analisis dan penilaian.
 
Panel instrumen digital dan paparan maklumat
Pengeluar telah mula menawarkan kenderaan dengan panel instrumen digital, menggantikan tolok analog tradisional. Panel instrumen digital tersebut menggunakan LCD atau OLED sebagai peranti paparan mereka. Pada masa yang sama, sistem maklumat hiburan bersepadu (juga dikenali sebagai sistem maklumat dalam kenderaan) didalam otomobil in memberi maklumat hiburan dan informasi juga meningkat populariti.
Prestasi paparan dan ciri visual bagi sistem paparan tersebut perlu dinilai. Piawaian antarabangsa semasa untuk pameran automotif, seperti ISO 15008, 2009, menunjukkan spesifikasi dan prosedur ujian untuk persembahan visual dalam kenderaan. Sesetengah parameter pengukuran prestasi paparan biasa ialah:
  1. ‘ Luminance ‘ dan keseragaman luminance
  2. Warna dan keseragaman warna
  3. Nisbah kontras sekeliling yang tinggi
  4. Gamma
  5. Gamut warna
  6. Sudut lihat (Viewing angle)
 
KONICA MINOLTA menawarkan pelbagai jenis colorimeter, spectroradiometer, dan penganalisis warna 2D untuk ukuran paparan automobil. Untuk maklumat lanjut mengenai instrumen pengukur paparan, sila layari laman web DS Technology & Services Sdn Bhd di sini .